Üç kişiden kalem kaldırılmıştır


PEYGAMBERİMİZ EFENDİMİZ (SAV) 


Çocuklara yetişkin muamelesi yapılması gerektiğini ve onlara hoşgörüyü telkin etmiştir..
Üç kişiden kalem kaldırılmıştır sorumlulukları yoktur.

• Büluğ çağına erişinceye kadar çocuktan.
• Aklı başına gelinceye kadar mecnundan.
• Uyanıncaya kadar uykuda olan kimseden.

Bu hadis bizlere şunu telkin etmektedir:
"Çocuğun, yapabileceği hatalar, büyüklerin yaptığı hataların sonucunu doğurmaz."
Dolayısıyla, eğitimleri esnasında, onlara sağlanan bu hoşgörü ve muafiyeti çocuklardan esirgememek gerekmektedir.

Burada, yeri gelmişken, konuyla ilgili olan Hz.Enes’in hatıralarına yer vermek istiyoruz:
Hz.Enes anlatıyor: ”Peygamberimize on yıl hizmet ettim. Aslında yaptığım işler pek yerli yerinde olmuyordu. Buna rağmen Hz. Peygamber (sav), bir defacık olsun bana kötü davranmadı, surat aşması, beni azarlamadı ve ayıplamadı. Hatta öf bile demedi. Hoşuna gitmeyen bir şey için ‘Niçin böyle yaptın?’ diye beni sorguya çekmedi. Keza herhangi bir hatalı davranışım için hanımlarından biri Keşke şöyle yapsaydın diyecek olsa, Bırakın çocuğu... O, ancak Allah’ın dilediğini yapmıştır deyip beni korurdu. Çünkü O, çocuklara karşı insanların en şefkatlisiydi.

Hayatımda Peygamberimizden daha güzel kokan bir koku koklamadım. Onun elinden daha yumuşak bir ipeğe ve kumaşa dokunmadım. O, insanların ahlâk bakımından da en güzeliydi.

Bir gün beni bir işe yollamıştı.
Önce Gitmem diye itiraz ettim. Ancak içimden de Peygamberimizin gönderdiği yere gitmek geliyordu.

Yola çıktım..

Sokakta oynayan çocuklara rastladım. Onların yanında oyalanıp kalmışım. Birden ensemde bir el hissettim. Dönüp baktım bir de ne göreyim? Karşımda Peygamberimiz gülümsüyor.

Bana:
Enesim! Sana söylediğim yere gittin mi? diye sordu.

Ben de:
Pekâlâ, derhal gidiyorum Yâ Resulullah, diyerek bana söylenen yere gittim.”

Yukarıdaki hadiselerde Hz. Peygamber (sav)’in, çocukların bazen “çocukluk” yapabileceğini göz önünde bulundurduğu görülmektedir.

Yetişkinlerin her zaman buna muvaffak olduklarını söylemek mümkün değildir. Çünkü yetişkinler çoğu zaman, çocuklardan aynen bir yetişkin gibi davranmasını beklerler. Kanaatimizce, Hz. Peygamber (sav) bu konuda oldukça anlamlı uygulama ve tavsiyelerde bulunarak biz yetişkinlere örnek teşkil etmiştirki özellikle yaramazlık yapan çocukları hoş görme noktasında..

Hz. Peygamber (sav)’in “çocuğun küçüklüğündeki yaramazlığı büyüdüğünde aklının çok olduğuna bir işarettir” buyurması, oldukça ilginç ve modern psikolojinin verileriyle desteklenen bir açıklama hüviyetindedir.

Şimdi,çocukların yaramazlıklarını hoş görme hususunda yaşanan bir diğer hatırayı aktarmak istiyoruz..

"Râfi’ b. Amr: hurmaları taşlayan yaramaz bir çocuktur. Bahçe sahibi, onu yakalayarak Hz. Peygamber (sav)’in huzuruna getirir.

Hz. Peygamber (sav)’in Hurma ağaçlarını neden taşlıyorsun yavrucuğum? sorusuna, Râfi’ mahcup bir şekilde ‘Aç idim Yâ Resulallah! Yemek için...’ cevabını verir. Hz. Peygamber (sav), Bir daha ağaçları taşlama yavrum. Ama istersen ağaçların altına düşenlerden alıp yiyebilirsin der ve sonra başını okşayarak ‘Allah’ım! Bu yavrunun karnını Sen doyur’ diye dua eder.”

Burada dikkat çekici bir husus söz konusudur. Zira Hz. Peygamber (sav), yaramazlık yapan Râfi’e hoşgörüyle davranmış ama ağaçları taşlama konusunda da bir yasak getirmiştir. Ancak, yine bu yasağa karşılık ağaçların altına düşenleri alıp yemesini teklif ederek, ona alternatif de sunmuştur."

http://www.erguvangenclik.org.tr/

"Sevgi! alanı da, vereni de besleyen sihirli bir güçtür.”Alıntı (Doç Dr. Belma Tuğrul)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİR KUDÜS ŞİİRİ

İftira İle İlgili Hadisler

ORUÇLA İLGİLİ AYET VE HADİSLER